lördag 3 november 2012

Uppgift: Eget val

 Den senaste uppgiften på skolan kallades för  "egna experiment", vilket innebar att motiv och stil var efter eget val. Ett tips var dock att försöka fånga säsongens skiftningar, något jag valde att göra i ett gammalt stadsmotiv från Halmstad (Vallgatan närmare bestämt). Ett foto jag tagit för länge sedan fick ligga till grund för gatan och husens utformning men sedan lade jag undan fotot för att arbeta in känslan av höst kur och rusk (men ändå ljus) efter eget huvud.

Att jobba så utan "facit" på verkligheten framför mig är jag väldigt ovan vid och det kändes rätt så svårt till en början men ganska snart upplevde jag att det släppte och att det istället blev väldigt härligt att få skapa fritt i jakten på vad jag ville uppnå för känsla i målningen.

Många lager, avskrapningar av färg och ändringar blev det innan jag tillslut kände mig färdig. Här nedan syns några av stegen under arbetets gång.





Och så den färdiga målningen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar