måndag 5 november 2012

Färglära

Idag startar vi upp Block 5 med Fauvism och färglära på schemat. Under tre veckor ska vi fördjupa oss i ämnet Fauvism och finna vårt eget sätt att tolka det. En utmaning för mig som så gott som alltid målat åt det mer naturtrogna hållet. Just pågrund av att det är så nytt för mig så väljer jag att börja ta tag i uppgifterna som har med färgläran att göra samtidigt som jag läser in mig på fauvismen och dess mest kända konstnärer som Matisse, Braque, Marguet mfl.
 
 
En uppgift som följde med färgläran var att ta några första steg mot att synliggöra sitt eget färgval, uttryck och känslighet. Detta genom att först måla färger som man gillar i en ruta och färger man inte gillar i en annan.
 
 
Det här blev en lite rolig övning för mig så jag när jag var färdig fann att jag faktiskt tilltalades av det "jag inte gillade" på ett positivt sätt! Och jag insåg också att jag sällan målar i de färger som jag gillar men att det däremot är färger jag väljer att omge mig av i hemmet.
 
I nästa del av uppgiften skulle vi använda färgen för att göra vår tolkning av de olika årstiderna.
 
 
Här blir det ju väldigt tydligt hur mycket mitt intryck av årstiderna skiljer sig åt och jag tror att alla lätt skulle kunna se till vilken jag syftar även om det inte stod skrivet under.
 
Egentligen var det så att man skulle undvika all sorts formåtergivning i båda uppgifterna och bara arbeta med färgen, men då jag började sätta penseln mot pappret så uppstod den tillhörande formen av sig själv. Det gick helt enkelt inte att bortse ifrån och jag kan tycka att formerna hjälper till och förstärker vad jag vill visa på.
 
Jag inser också att det jag faktiskt brukar måla lätt hamnar i facket "höst" och tja vad ska jag säga... jag tycker om hösten. Men lite spännande är det för jag har aldrig tänkt på att faktiskt har en färgriktning som jag följer i många av mina målningar, denna insikt har smugit sig på under hösten och jag märker att skolan hjälpt mig en hel del i att se och utveckla mitt skapande.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar