söndag 3 februari 2013

Min första installation

Nu är min installationsuppgift inskickad och klar. Att jobba med en installation var minsann inte lätt! Att gå från tanke/ide till genomförande, dokumentation och inte förrän mot slutet av processen kunna  se om resultatet kommer att bli det eftersträvade det kändes ovisst och svårt. Att fota det hela på ett bra vis var dock ännu svårare!
 
 Det var så att jag till och med tvekade om jag skulle skicka in detta lilla projekt till skolan, jag har ju redan skickat in den popkonstinspirerade bilden så det var ju inget måste. Men så kände jag att det är ju skam om jag ska fega ur bara för att resultatet är tvivelaktigt som konstobjekt. DEt är mitt första försök till installation och man måste ju börja någonstans... och här började jag.
 




Tankar kring min installation;
I installationen har jag använt provlappar av ljusfilter som jag länkat ihop med silvertråd, samt najtråd, stålstråd och silvertråd i skapandet av en fågel. Tanken är att ljuset ska mysa igenom ”filterlapparna” (som hänger ned från taket), träffa fågeln och skapa reflektioner på väggen bakom. Reflektioner som är föränderliga beroende på ljuset, betraktarens placering, eventuellt vindspel etc.
Installationen är tänkt att vara en stilla betraktelse över komplexiteten i livet, att saker och ting inte är skurna i sten, att min sanning inte är din sanning, att vi blir till i ett sammanhang…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar