lördag 16 februari 2013

Afrikansk konst

Nuvarande period riktar vi in oss på den afrikanska konsten i skolan. Vi har fått välja ut länder eller regioner som vi på egen hand forskar fram information om och sedan delar med oss av till varandra. Mitt val av land föll på Ghana och jag har framför allt tittat på konsten där idag. För att göra det lite mer överskådligt för mig själv så valde jag ut fyra konstnärer som jag läst in mig lite mer på och så försöker jag att genom deras olika konstnärliga uttryck hitta likheter som är representativa för konsten i Ghana idag.

De två enklaste sakerna att sätta fingret på är konstnärernas oräddhet för att använda klara, starka färger samt att motivvalen ofta skildrar det vardagliga livet. Med detta i tankarna har jag inspirerats till att påbörja målningen nedan, som än så länge på skisstadiet.

 
Hur det slutar återstår att de men klara färger kombinerat med jordtoner är vad jag har i tankarna just nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar