tisdag 18 september 2012

Postimpressionism

Just nu är vi inne i Block 2B på  Prismas e-konstskola vilket innebär att vi ägnar oss åt postimpressionismen. Jag har läst på om stilen i största allmänhet och om specifika konstnärer i synnerhet :)

Då vi skulle titta närmare på en av de mest signifikativa postimpresionisterna (Van Gogh, Gauguin, Cézanne) så valde jag utan någon längre betänketid att fördjupa mig i Cézannes konst. Även om Gauguin och van Gogh även de var skickliga, intressanta konstnärer så ligger Cezanne mig närmre om hjärtat och i min bokhylla står redan flera böcker om hans konst. Framförallt är det hans landskapsskildringar som tilltalar mig och jag har valt att studera dem som grund för mitt eget måleri i bilden nedan.


 

Cézanne målat oändligt många målningar där man i landskapet kan skåda små byar/samhällen på håll och jag  tilltalas verkligen av hur han väljer att förenkla formerna och strukturen på dessa. I min målning valde jag att flytta motivet till den moderna staden Göteborg där jag i ett fågelperspektiv skådar ut över hustaken. Med mig i tankarna har jag haft de förenklade formerna och en frihet att tolka det jag ser utifrån min egen känsla för motivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar