tisdag 4 september 2012

Inspirerad av impressionismen

Den nuvarande tvåveckors perioden är det alltså impressionismen vi håller på med på Prismas e-konstskola. Det är en del av konsthistorien som jag faktiskt har åtminstone lite pejl på och som jag till stora delar tilltalas av. Renoir läste och skrev jag till exempel om redan i årskurs nio om jag inte minns fel och böckerna sedan den tiden är fortfarande kära ägodelar. Degas ballerinor är andra favoriter som jag tycker mycket om.
 
Detta till trots har jag haft jätteproblem att få till min målning inspirerad av denna konststil. Motivet hade jag tidigt klart för mig, en sittande ballerina försjunken i tankar till vänster i målningen med en massa ljus strålande från fönsterpartier till vänster. Jag gjorde skisser med bildkomposition och teckning över ballerinan, funderade över hur jag ville använda min inspiration och kände mig helt klart nöjd ända tills jag kommit en bit in i målandet och ingenting blev som jag ville. Jag vet egentligen inte vad som blev fel förutom att bilden inte känns som "jag", det är inte mina färger eller mitt sätt att måla, man skulle nog kunna säga att jag gick lite vilse i målningen... Med detta sagt kommer målningen nu till allmän beskådan :)


Frustrationen över målningsuppgiften fick dock en positiv påföljd i det att jag i ett hopplöst läge fick rådet att ställa undan tavlan lite och måla något helt annat. Jag svalde rådet på studs och satte genast igång med min första(!) lilla steleben och det var så härligt! Måleriet gick snabbt, flöt lätt och var oändligt mycket mera lustfyllt än vad den tidigare målningen varit. Ganska snabbt kunde jag också konstatera att detta var betydligt mycket mera "jag"!
 

 
Återstår att se hur jag lyckas med nästa del av blocket: Postimpressionism. Där ingår en annan  favorit Paul Cezanne och jag hoppas kunna ta nya tag för att känna mig mer nöjd med mitt arbete i den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar