lördag 18 januari 2014

Hämtning och vikten av finish

Idag är det sista utställningsdagen på samutställningen i Nemeshallen och på måndag är det upphämtning av målningarna. Det ska bli så roligt att få hem min dam och hänga upp henne i hallen igen. Det är där hon hör hemma och kan påminna mig om det härliga och avslappnade lugnet jag finner när jag målar. En sådan påminnelse behövs när vardagen rusar på med allt vad det innebär...
 
Nu har jag även lagt en finish på min senaste färdigställda målning och till följd av det lyckats ta en bättre bild. Visst, färgtonerna är inte hundra men bättre än så här lyckas jag inte fota den här hemma. Kanske blir det att fota om den och andra "vintermålningar" utomhus när vintern har gett med sig? Hur som helst har jag lärt mig vikten av att lägga en finish över den färdiga målningen om man får olika blankhet i färgen när man målar (beroende på färg fabrikat/egenskaper, hur mycket man spätt ut färgen etc) så som jag fick på den här. Den sidenmatta finishen jag valde gjorde världens skillnad och bidrog absolut till att få en bättre helhet, så den behandlingen kommer jag fortsätta ge mina målningar i fortsättningen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar