lördag 12 januari 2013

Ny terminsstart

I måndags var det uppstart på fördjupningskursen på Prismas e-konstskola och förutom introduktionsuppgifterna med presentation, mål etc. så fick vi även en praktisk uppgift. Under denna första vecka skulle vi skapa en målning utifrån ett barndoms minne. Rent teoretiskt borde detta vara en uppgift som inspirera mig men istället har jag under veckan fått kämpa med mig själv i valet av minne,motiv och form. När jag slutligen bestämt mig för ett minne så valde jag att först måla det med oljepastell, ganska snart kunde jag dock konstatera att det inte blev någon höjdarbild, så då var det bara att fortsätta klura, var det motivet det var fel på eller vad var det?

Tja minnet ville jag inte byta ut och motivsättningen hade jag svårt att få en förändrad bild av inuti huvudet så det fick bli att prova att göra det i akryl istället. Efter mycket om och men blev jag så färdig med min målning, men jag har konstaterat så mycket som att är man inte inspirerad och känner för sitt motiv så blir det lätt att man arbetar på i motvind. Det finns små bitar i målningen som jag är nöjd med, men i den stora helheten är till exempel kroppskompositionen på "mormor" helt åt skogen och det finns en mängd andra saker. Hur som helst så har jag nu valt att vara färdig med min målning och såhär blev den, varken mer eller mindre:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar